Het gesprek tussen Frank en Karin bij het koffiezetapparaat op kantoor is veranderd van ‘Lekker weertje vandaag, hè?’ in ‘Holy sh*t wat een hitte vandaag, hé?’ Dit gesprek is typerend voor de gevolgen van klimaatverandering.
De trend laat zien dat zomers alleen maar droger worden. En dat terwijl je zelfs deze zomer al met argusogen werd aangekeken als je met je tuinslang je voortuin aan het sproeien was. Ogen die zeiden: “weet jij niet dat er een droogte heerst?” Vervelende ogen. Daarnaast lijkt het erop dat warme dagen warmer zullen worden. En op het moment dat het zo warm wordt dat je met je vleesthermometer de buitentemperatuur kunt meten, dan is barbecueën gewoon geen pretje meer. En dan die overmatige regenval, die er in extreme vorm voor zorgde dat er in de zomer van 2021 delen van ons land overstroomden. Regenval die in minder extreme vorm zorgt voor ondergelopen speelplaatsen, garages die blank staan en rioleringen die overstromen. Met alle gevolgen van dien.
Als jij dit leest en je denkt: fijn Kees, maar heb je ook nog goed nieuws? Dan wil ik je vertellen dat bovenstaande dingen voor de tuincentrumondernemer allemaal om te denken zijn in mooie kansen.
Jij beschikt namelijk over dat slimme druppelirrigatiesysteem met timer, waarmee de klant planten effectiever (en ’s-nachts) kan bewateren, waardoor ze water én boze blikken van die buurman besparen. Jij beschikt over de kennis dat planten enorm bijdragen aan de afvoer van hitte (waar steen de warmte juist absorbeert en vasthoudt) én je beschikt over prachtige balkon- en dak-plantideeën die de gevel van een appartementencomplex of een platdak een stuk groener kunnen maken. Bovendien bezit jij de informatie over welke tuinmaatregelen bijdragen aan betere afwatering én je bent waarschijnlijk de trotse verkoper van de laatste innovatieve systemen voor de opslag van regenwater. Jij hebt dat allemaal, maar dat weet de klant niet.
Jij hebt die kennis en informatie, maar dat geldt niet voor jouw klanten. Hoe komen zij aan deze kennis? Waar gaan ze naar oplossingen zoeken? Het enige antwoord zou moeten zijn; bij jou natuurlijk! Maar dan rijst de vraag: hoe draag jij de oplossingen aan bij je klanten en hoe claim jij de deskundigheid? Nou, bijvoorbeeld door een klimaatplein, demo’s en treffende instore communicatie. En als allerbelangrijkste: deskundige medewerkers die de klanten echt kunnen helpen.
Grijp het extreme weer aan en zet het om in een kans. Inspireer mensen en word onderdeel van het gesprek bij het koffiezetapparaat.
Frank: ‘Zo, wat een langdurige droogte, hè, mijn grasveld is compleet verdord door die waterverbruiksnorm.’
Karin: ‘Nou bij mij niet hoor, ik heb bij mijn tuincentrum een bewateringssysteem gekocht, werkt fantastisch. Dus bij mij is het gras bij de buren eens een keer niet groener.’
OF
Frank: ‘Holy sh*t wat een hitte vandaag, hè?’
Karin: ‘nou ik kreeg een tip bij mijn tuincentrum: ik heb van mijn achtertuin een oase aan planten gemaakt en het is daar het heerlijk toeven nu.’
OF
Frank: ‘Zo, wat een extreme regenval vannacht, hè?’
Karin: ‘Ja, wel handig want al mijn regentonnen zijn weer vol. Kan ik weer een paar weken vooruit met watergeven.’
Kees de Haan, founder of De Haan Group
Van Harenstraat 10
5145 RJ Waalwijk
Nederland
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |